Obdobným spôsobom sa upravujú aj ustanovenia o zmenách v evidencii vozidiel prostredníctvom elektronickej služby. Na základe uvedeného Vás informujeme o postupe pri evidovaní vozidiel s nasledovnými najdôležitejšími zmenami:
Tri formy súhlasu kupujúceho:
1.Kupujúci osobne na ODI predloží papierovú formu notársky overeného súhlasu so zápisom vozidla na svoju osobu alebo,
2.cez novú elektronickú službu si kupujúci bude môcť elektronickou formou odsúhlasiť, že vozidlo môže byť naňho prepísané. Tento súhlas bude podpísaný ZEPom a prenesie sa aj do CESPu. Pracovník ODI si ho v CESPe overí a poznačí číslo splnomocnenia do žiadosti,
3.alebo o zmenu držby požiada prostredníctvom eGOV podania, ktorého súčasťou bude písomné plnomocenstvo s osvedčeným podpisom osoby, na ktorú sa držba vozidla previedla alebo dokladu o nadobudnutí vlastníckeho práva k vozidlu s osvedčeným podpisom osoby, na ktorú sa držba vozidla previedla (pri autobazároch aj súhlas predávajúceho s osvedčeným podpisom).
Súhlas s osvedčeným podpisom sa nevyžaduje, ak:
1.držiteľ vozidla a osoba, na ktorú sa držby vozidla previedla sú osobne prítomní na ODI,
2.ak sa vozidlo prevádza na osobu blízku držiteľovi vozidla „blízkou osobou na účely tohto nariadenia je príbuzný v priamom rade, ktorý je evidovaný v registri obyvateľov; ide o rodiča, prarodiča, potomka, súrodenca, manžela alebo manželku žiadateľa“,
3.ak osoba, na ktorú sa držba vozidla previedla, zaslala orgánu Policajného zboru plnomocenstvo prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel (do žiadosti o zapísanie vozidla alebo do žiadosti o zmenu odborný referent vyznačí identifikátor takéhoto splnomocnenia z CESPU).
Prerušenie konania pri podaných žiadostiach:
-Ak držiteľ/vlastník vozidla požiada v 30-dňovej lehote o evidenčný úkon, no nebudú predložené všetky podklady (napr. dodatočne podá žiadosť o náhradné VIN, vyžiada duplikát výrobného štítku s VIN číslom od zástupcu výrobcu vozidiel a pod.), je potrebné kliknúť v IS EVO prerušenie činnosti a vydať rozhodnutie o prerušení konania podľa správneho poriadku.
-Po splnení stanovených podmienok, orgán Policajného zboru už v prípade prerušenia konania nevyžaduje predloženie odborného posudku o kontrole originality vozidla, a to ani po uplynutí 30 dní odo dňa vykonania prevodu držby vozidla na inú osobu (systém to bude kontrolovať).
Zrušenie odhlášky na nového držiteľa/vlastníka:
-Mení sa možnosť zrušenia odhlášky, kedy o zrušenie avíza prevodu držby bude môcť požiadať pôvodný držiteľ/vlastník (ak napr. nový nezaplatí za vozidlo), ako aj nový držiteľ/vlastník (pre skryté vady na vozidle) – vtedy nežiadame súhlas s osvedčeným podpisom druhej strany.
-Vozidlo sa po zrušení avíza prevodu držby môže naspäť prihlásiť iba na pôvodného držiteľa/vlastníka, t.j. nie je možné použiť zaužívanú „zmenu odhlášky“. V prípade potreby je takýto úkon nutné vykonať dvojkrokovo, čiže evidenčne vozidlo vrátiť pôvodnému držiteľovi/vlastníkovi a následne vykonať nové avízo prevodu držby vozidla so všetkými náležitosťami.
Umožnený vývoz vozidla ak sú DOV A TEČ zadržané :
-pri zadržanom osvedčení o evidencii časť I, časť II alebo tabuľke s EČ z dôvodu nespôsobilosti vozidla alebo technickej nespôsobilosti vozidla na cestnú premávku alebo nepreukázania podrobenia sa v ustanovenej lehote TK alebo EK, orgán Policajného zboru na základe žiadosti držiteľa vozidla alebo vlastníka vozidla, vykoná odhlásenie vozidla do cudziny, pričom tabuľku zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno V nevydáva,
-tento postup neplatí, ak orgán Policajného zboru už oznámil okresnému úradu zadržanie osvedčenia o evidencii časť I, časť II alebo tabuľky s evidenčným číslom.
Historické vozidlá:
-Pri historických vozidlách už nie je nutné predkladať ani zakladať do spisu vozidla fotokópiu protokolu o vykonaní testovania historického vozidla,
-platnosť historických TEČ na nebude obmedzovať, obmedzí sa iba platnosť vydaných dokladov podľa platnosti preukazu historického vozidla,
-pri ZEČ s písmenom H a S je možné ZEČ objednať aj v inom rozmere (52 cm x 11 cm, 34 cm x 20 cm a 14,5 cm x 11 cm), kedy sa ale pôvodné ZEČ vracajú na sklad pre ďalšie použitie.
Ostatné zmeny:
-pobočky (organizačné zložky) spoločností nemusia byť evidované iba v OR SR, ale je potrebné brať do úvahy aj iný register napr. Živnostenský register
-COC – pri elektronickom prihlasovaní sa COC nebude vyžadovať
-Pri avíze prevodu držby sa bude odoberať OE I na pôvodnom ODI, t.j. na novom ODI sa OE I nebude vyžadovať.
-Okrem spracovateľa starých vozidiel môže staré vozidlá spracovávať aj osoba vykonávajúca zber starých vozidiel zoznam viď. stránka MŽP http://www.minzp.sk/oblasti/odpady-obaly/stare-vozidla/registre/.
-Pri vyradení fyzicky neexistujúceho vozidla z evidencie vozidiel sa namiesto potvrdenia OÚŽP vyžaduje „rozhodnutie orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva o neexistencii vozidla“
-Pri ukončení dočasného vyradenia, pri ktorom občan do 15 dní nepožiadal buď o predĺženie alebo ukončenie dočasného vyradenia, ide o všeobecný priestupok, ktorý treba riešiť podľa osobitného predpisu
-Ak bol doklad o schválení spájacieho zariadenia vydaný v cudzine, odborný referent nevyžaduje od držiteľa/vlastníka vozidla osvedčený preklad tohto dokladu.
Správne poplatky:
-pri platbe inej ako z platobného kiosku, resp. náhradným kolkom z pošty preferujeme platbu cez vystavený platobný predpis z MSP (minimalizuje sa nutnosť dohľadávať platby).
-ak žiadateľ preukázateľne zaplatil za ev. úkon iným spôsobom v prospech účtu: SK03 6500 0014 0900 2054 5796 (1409-020545796/6500) bez vystaveného platobného predpisu z MSP, je potrebné platbu preveriť na stránke ODE, ak sa tam nenájde ani do 7 dní od ev. úkonu, bude treba písomne alebo mailom osloviť Slovenskú poštu a.s., za účelom spárovania platby.
email: reklamacie.sspdrs@slposta.sk.
Adresa:
Slovenská pošta, a. s.
Partizánska cesta 9
975 99 Banská Bystrica 1
Ak pošta odpíše, že platbu neeviduje, až následne sa píše výzva občanovi na zaplatenie SP a ak aj tak poplatok nezaplatí, tak sa vec rieši cez vnútorný odbor KR PZ.
plk. JUDr. Jaroslav Suvák,
riaditeľ .OR PZ vo Svídníku