Díleri boli na základných školách NIEKTORÝCH RODIČOV TAKÝTO PREDAJ POBURUJE

Takýto leták doniesli domov niektorí žiaci zo svidníckych základných škôl.

 Minulý týždeň priniesli niektoré školopovinné deti domov letáčiky, ktoré hovorili o tom, že si môžu kúpiť plastelínu a k tomu dostanú šnúrky. Niektorí rodičia takýto predaj odsudzujú a hovoria o tzv. „šmejdoch“ na školách.

 

Predajcovia prídu do školy, vedeniu školy opíšu, čo predávajú a tí informujú triednych učiteľov. Potom predajca ide do tried, kde je so žiakmi i triednymi učiteľmi a hovorí o produkte. Deti dostanú letáčiky, ktoré ukážu svojim rodičom. Tí sa rozhodnú, či produkt svojmu dieťaťu kúpia, alebo nie. Niektorí rodičia berú takéto veci informatívne, iných takýto predaj poburuje. „Ja by som to osobne zakázala, lebo to sú zbytočné veci a vyvíjanie tlaku na dieťa. Dieťa to chce, začne plakať, že to chce, lebo ostatní to kupujú, tak rodič mu predsa tie peniaze dá. Ale to sú zbytočné veci. Môj syn si priniesol knihu a nejaké puzzle, že vraj na geografiu, ale oni ešte s mapou nerobia, takže to je zbytočná vec,“ tvrdí mamička Darina Ducárová. 

 

RODIČ: JE TO POBURUJÚCE

 

Takýto predaj sa nepáči ani Dano Brudňákovi. „Objavili sa nejakí predajcovia v škole, tzv. šmejdi, ktorí sa objavili pri predajoch pri dôchodcoch. Je to poburujúce. Dôchodcov vezmú na nejaký obed a ponúkajú im nejaké produkty za peniaze. Ale útočiť na deti pod nátlakom a prezentovať im kúpu plastelíny za osem eur sa mi zdá prehnané. Na letáčiku, ktorý doniesla dcéra, nie je ani IČO ani DIČ a nie je tam ani žiadny kontakt na firmu. A ani žiaden doklad o kúpe,“ zdôraznil D. Brudňák. 

 

PROKOPOVÁ: JE NA RODIČOVI, AKO SA ROZHODNE

 

Oslovili sme vedenie Základnej školy na Ulici 8. mája. Riaditeľkin zástupca Ján Šimko nám povedal, že pokiaľ si rodičia neprajú, aby púšťali dílerov do školy, tak ich nebudú púšťať. Vedenie Základnej školy na Komenského ulici vraví, že nemajú priamo odozvu, aby predajca vyvíjal na deti nátlak. „Díleri sa prídu opýtať, či môžu uskutočniť takýto predaj. Väčšinou sú to díleri, s ktorými spolupracujem už dlhšie. Teraz sa rozdali deťom letáčiky, kde si rodičia mohli prečítať, či o daný predmet majú alebo nemajú záujem. Tento produkt priamo s naším vyučovacím procesom nesúvisí. Ponúkajú nám aj knihu angličtiny, ale vždy je na rodičovi, ako sa rozhodne,“ informovala zástupkyňa riaditeľky Kvetoslava Prokopová.

 

MINISTERSTVO TVRDÍ, ŽE NA DETI NESMIE BYŤ VYVÍJANÝ NÁTLAK

 

Ministerstvo školstva takýto predaj nezakazuje, hovorkyňa tvrdí, že riaditeľ školy by mal posúdiť, či je takýto predaj vhodný. „Legislatíva takéto prípady neupravuje, vo všeobecnosti však môžeme povedať, že za chod školy a celý vyučovací proces nesie v zmysle zákona o štátnej správe v školstve a v školskej samospráve zodpovednosť riaditeľ  školy. Ten by mal vedieť posúdiť, či je vhodné, resp. účelné sprostredkovať  predaj výrobkov žiakom v škole, a to  v závislosti od charakteru týchto výrobkov (napr. knihy, pomôcky na vyučovanie a pod.). Ak sa aj pre tento postup rozhodne, pri predaji musí byť prítomný pedagogický dozor, ktorý dohliadne na bezproblémový predaj. V žiadnom prípade nesmie byť na žiakov vyvíjaný nátlak,“ informovala hovorkyňa Ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová. 

 

VEDENIE MESTA DÁVA RUKY PREČ

 

V súvislosti s týmto predajom sme oslovili aj vedenie mesta Svidník. PR manažérka mesta Kristína Tchirová za mesto tvrdí, že riešenia a postupy takého predaja necháva na jednotlivých školách. „Mesto nebude podávať vyjadrenia k podnetu od rodičov, pretože riaditeľky jednotlivých škôl majú v rámci právnej subjektivity plnú kompetenciu na jeho riešenie. Postoj mesta je preto ponechať riešenia a postupy plne na vedenia jednotlivých škôl,“ informovala Kristína Tchirová, PR manažérka mesta Svidník.

 

DETSKÁ PSYCHOLOGIČKA: JE TO ŠKRT CEZ ROZPOČET

 

Renáta O´Tooleová, detská psychologička tvrdí, že v škole sa má učiť a nie predávať. Podľa nej takýto predaj nie je čistý marketingový ťah a rodičia sú využívaný prostredníctvom detí, aby vec kúpili. 

 

Dokonca aj jej dcéra doniesla domov spomínaný leták a chcela, aby jej plastelínu kúpila. „Povedala som nie, lebo si myslím, že v škole sa má učiť a nie predávať. Ak chce rodič niečo svojmu dieťaťu kúpiť, tak to kúpi v obchode alebo na internete.

Podobné to je aj s fotografiami, kedy vám urobia fotografie vášho dieťaťa, dajú mu ich domov a povedia, že to nemusíte kúpiť, ak nechcete, ale ako poviete vášmu šesťročnému dieťaťu, že mamka nechce kúpiť jeho fotografiu? Tak ju nakoniec kúpi, aj keď s tým v svojom finančnom rozpočte nepočítala, len aby nesklamala svoje dieťa.

Môj osobný názor na to je, že to nie je veľmi čistý marketingový ťah a rodičia sú využívaní prostredníctvom detí, aby takúto vec kúpili. Ja svojim deťom vysvetlím, že nesúhlasím s takýmto typom predaja a z princípu to nekúpim, ale moje deti sú už staršie. Keď boli v nižších ročníkoch, tak som s nimi bojovala, alebo niekedy vec aj kúpila, keď som usúdila, že to má edukatívny charakter a cena nie je prehnaná,“ povedala nám psychologička Renáta O´Tooleová. 

 

VERONIKA ČORŇÁKOVÁ


Autor: redakcia
Matka Darina Ducárová vraví, že dieťa tlačí pri takomto predaji aj na ňu a kúpila už niekoľko zbytočných vecí.
Vytlačiť článokVytlačiť článok
Komentáre
Nenašli sa žiadne komentáre.