Vášnivý cyklista Martin Ždiňak, ktorý má v nohách niekoľko tisíc kilometrov, pozýva cyklonadšencov na Východ Road Ligu

Martin Ždiňak vedie reštauráciu, je tiež poslancom MsZ vo Svidníku. Vo svojom voľnom čase sa najradšej venuje cyklistike. Za tento rok odjazdil od marca dobrých 7 500 km. Predstavme si, že sadneme na bicykel vo Svidníku a odjazdíme takéto množstvo kilometrov. Kam by sme sa až dostali?

„Kedysi som hrával futbal, ale po zranení som sa nevedel začleniť a dostať späť do športu. Mal som dvakrát operované koleno. Vytiahol som z pivnice bicykel a zistil som, že to kolenám prospieva a regeneruje. Takto to všetko pred asi 12 rokmi začalo. Nejaké 20 - 30 kilometrové krátke okruhy a pomaly. Pokračovalo to kúpou nového bicykla, neskôr ešte lepšieho a drahšieho. Postupne som sa tomu začal venovať naplno,“ zaspomínal na svoje začiatky.

Okrem cestného bicykla má rád aj ten horský a sem tam zájde aj na turistiku. V zime preferuje plávanie, bežky a lyže, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou prípravy na cyklistickú sezónu. Robí to s radosťou, baví ho to. Rád sa tiež venuje rodine a svojim deťom.

PRÍBEH VÝCHOD ROAD LIGY

„Asi pred deviatimi rokmi sme založili Východ Road Ligu - seriál cyklistických pretekov pre amatérov v mestách východného Slovenska., ktorá je ligou na území prešovského kraja a košického kraja. Bolo to preto, lebo slovenský pohár v cyklistike, ktorý organizuje SZC sa zväčša realizuje na západe Slovenska. Keď sa chlapci z prešovského či košického kraja chceli zúčastňovať pretekov, museli cestovať ďaleko. Povedali sme si, že si urobíme vlastnú ligu. Táto myšlienka vznikla v našich hlavách v metropole Šariša v Bardejove,“ prezradil M. Ždiňak a dodal, že existuje aj svidnícky cykloklub KST, ktorí vedú p. Miháľ s p. Hajdukom.

„Začínal som teda vo svidníckom klube, ktorý je skôr turistickým klubom, neskôr som sa stal členom prešovského cyklistického klubu a teraz som členom klubu Východ Road Liga o.z.,“ povedal s tým, že potreba bicyklovať súťažne vznikala postupne pri jednotlivých výjazdoch.

„Hlavným partnerom VRL sa postupne stal Prešovský samosprávny kraj a firma SABI, okrem iných nemenej dôležitých sponzorov. Každé mesto má svoje skvelé cyklotrate, či už je to Prešov, Sabinov, Bardejov, Stará Ľubovňa, Jelšava, Levoča, Kežmarok, Poprad, Vranov n. T. a iné. Všade sú krásne trasy, všade sú možnosti obrovské. Mojou najobľúbenejšou trasou v rámci Svidníka je trasa okolo Makovice, ktorá má 42 km. Je málo frekventovanou cestou s novým asfaltom,“ pokračoval v rozprávaní.

PRETEKÁRI SA ZLEPŠUJÚ, ÚROVEŇ SA ZVYŠUJE

Preteky vo Svidníku budú 4. kolom Východ Road Ligy, na ktoré sa hlási viac ako 100 pretekárov, budú sa konať už teraz 9. augusta so štartom na ul. Festivalovej. Pokračovať sa bude okolo vinární smerom na Hrabovčík, Kurimku a cez Bardejovskú Novú Ves, Hažlín naspäť. Pri chatovej oblasti bude ostrý štart,

„Tam to rozhodca odmáva a ide sa naplno. Preteky sú organizované neziskovou organizáciou EURO-DONO n.o. v spolupráci s mestom Svidník. Pri štarte aj cieli pomáha mestská polícia. Mesto a sponzori podali pomocnú ruku s organizáciou, ozvučením a súťažnými cenami,“ prezradil Martin Ždiňak, ktorý sa teší, že počet prihlásených pretekárov z roka na rok rastie, pričom je stále málo domácich pretekárov, ktorých týmto M. Ždiňák vrelo pozýva.

Po minulé roky trasa viedla zo Svidníka cez Stropkov až na Domašu. Potom cez Fijaš a Beňadikovce naspäť. „Bolo to zhruba 70 km ako teraz. Pretekári sa každý rok zlepšujú. Úroveň sa zvyšuje. Rýchlosti, ktoré boli dosahované, sa zvyšovali. Aj to je dôvod prečo bola pre tento ročník vybraná iná trasa. Cesta Svidník - Domaša je medzinárodná a frekventovaná. Z dôvodu bezpečnosti sa trasa zmenila. Teraz pôjdu pretekári po cestách II. a III. triedy po dedinách miestneho charakteru bez kamiónovej dopravy,“ priblížil.

Ako ďalej uviedol, pre usporiadanie takýchto cyklistických pretekov sú nevyhnutné rôzne povolenia od správcov ciest, od Okresného úradu Prešov, od dopravných inšpektorátov Svidník a Bardejov. Musí byť pripravená a vyznačená trasa, pretože účasť pretekárov je medzinárodná a nie každý tento región pozná. „Sú k dispozícii sprievodné vozidlá, sprievodné motorky a dobre vyznačená trasa, ktorú pripravujeme tak, aby nikto nezablúdil,“ povedal a vyzdvihol pozitívum, ktorým je jednoznačne to, že do svidníckeho okresu prídu pretekári z celého Slovenska. „Budú môcť aj takouto formou spoznať náš región. Je to veľký benefit. Prvé kolo VRL sa konalo v Jelšave. Málokto by sa tam dostal, nebyť pretekov. Takže výborné je, že aj takto spoznávame krásy Slovenska a posúvame sa z regiónu do regiónu,“ myslí si M. Ždiňák a dodáva:

„Organizácia VRL pretekov je takmer profesionálna s elektronickou časomierou. Každý pretekár má svoj čip a 15 minút po dojazde sú presné výsledky. Nedochádza k žiadnym omylom. V minulosti sme v našich začiatkoch túto časomieru nemali, meralo sa stopkami, vznikali zbytočné konflikty. Teraz je to fajn.“

VÝCHOD ROAD LIGA MYSLÍ AJ NA NAJMENŠÍCH CYKLISTOV

VRL je seriál, ktorý ponúka väčšinou okolo 14 kôl. Okrem toho VRL organizuje naprieč východným Slovenskom aj detské cyklistické preteky DVRL a ani v tomto prípade sa nevynechal svidnícky región. „Už 8. augusta sú pre deti v spolupráci s CVČ Svidník pripravené na amfiteátri vo Svidníku detské cyklopreteky v kategóriách od najmladších po najstarších. Súťaživosť týchto drobcov je úplne úžasná. Pre úplne najmenších je pripravená cca 150 metrová trasa, až po 3600 metrovú pre najstarších,“ prezradil a aj touto cestou pozval aj tých najmladších milovníkov cyklistiky na preteky, kde víťazom bude každý.

Na webovej stránke www.vychodroadliga.eu je podrobný kalendár jednotlivých pretekov, výber je veľký a rôznorodý. Body sa zbierajú za každé kolo naprieč celým východným Slovenskom.

M. Ždiňak priznáva, že organizátorov ešte VRL zatiaľ nemá na humenskej, či michalovskej strane. Musia teda popracovať aj na týchto lokalitách.

CYKLISTIKA SPÁJA NIELEN ĽUDÍ, ALE AJ OKRESY

Okrem iného M. Ždiňak chodí každý utorok do Stropkova, kde sa rozbehla Cyklistická liga Stropkov. Ide o simulovaný pretek, vďaka ktorému sa cyklisti učia správať na trati a pretekať podľa pravidiel. Zopár členov tejto stropkovskej ligy sa už prihlásilo aj na preteky VRL.

„Dá sa teda povedať, že liga v Stropkove už vychovala a posunula do vyššej ligy nejakých cyklistov. Jedným z nich je Stropkovčan M. Cimbala , ktorý chodí s nami pravidelne trénovať každú nedeľu smerom na Vranov, Hanušovce a pod. Mohla by to byť skvelá tradícia. Susedné okresy musia držať spolu,“ povedal.

Vo Svidníku je zase dobrým zvykom sa každú nedeľu o 10:00 hod. stretnúť pri soche L. Svobodu a vyraziť na krátke či dlhé okruhy. Každoročne v júli sa vo Svidníku tiež koná memoriál Petra Žáka. „Každý kto si chce zabicyklovať, nech v nedeľu príde k soche. Vyráža sa vždy na krátke či dlhé okruhy podľa chuti a dohody,“ pozval cyklistických nadšencov, pričom vyzdvihol myšlienku zísť sa a bicyklovať spoločne, ktorú chce obnoviť aj Martin Jancura v Stropkove. Je to dôkaz, že cyklistika dokáže spájať ľudí, okresy i celý svet.

„Mladí cyklisti, ktorí by sa chceli len tak zviesť alebo nachytať nejaké skúsenosti, tak sa k niekomu pripoja a zažijú pelotón, ktorý videli len v televízii,“ zdôraznil.

PRIBUDNÚŤ BY UŽ ČOSKORO MAL NOVÝ CYKLOCHODNÍK MIMO HLAVNEJ CESTY

Radosť má M. Ždiňak aj z projektu, ktorý pripravujú mestá Svidník a Stropkov. Jedná sa o cyklochodník, ktorý tieto dva okresy spojí. Bonusom je pokračovanie tejto trasy až na Domašu. „Momentálne už prebiehajú súťaže na dodávateľa projektovej dokumentácie. Malo by to byť ukončené do jesene. Na budúci rok by sa mohol nakresliť projekt. Jednotliví primátori to už prerokovali a v horizonte maximálne piatich rokov by to už mohlo byť realitou,“ prezradil a dodal, že tri metre široký asfaltový chodník naplánovaný mimo hlavnej cesty bude viesť zväčša popri Ondave a určite poteší rekreačného i profesionálneho cyklistu, turistu, či korčuliara. „V Stropkove sa však tento plán musí zosúladiť s plánovaným obchvatom mesta. Rieši sa to, tomuto projektu je naklonený každý. Mestá, obce, Vláda SR i EÚ chce výstavbu cyklochodníkov podporovať,“ spresnil M. Ždiňák.

PREČO PRÁVE ŠPORT A CYKLISTIKA?

„V kategórii tzv. Veteránov od 60 rokov vyššie vidíme ľudí, ktorých trápia iné problémy akými sú napr. kto prišiel do cieľa skôr, že iný  má lepšie kolesá a pod. Poniektorí sú pritom sedemdesiatnici. Ich rovesníci majú iný život. Chodia po lekároch a berú lieky. Títo športovci, ktorí sa do tohto vyššieho veku dopracovali cyklistikou, vôbec neriešia lekárov ani lieky. Ich životný štýl im dopomohol k super krásnej a zdravej starobe. Keď vidím ako sa dá aj takýto vyšší vek prežiť v dobrej kondícii, je to motivujúce,“ uzavrel M. Ždiňak.

 

-re- 

Autor: redakcia
Vytlačiť článokVytlačiť článok
Komentáre
Nenašli sa žiadne komentáre.