Svidníčan Viktor Riško je obchodným partnerom Nadácie Tomáša Baťu. Má možnosť žiť priamo vo vile tohto svetového podnikateľa.

„Pri svojej práci som nechcel vybudovať závod, ale ľudí.“ – týmito slovami vystihol zlinský podnikateľ svetového formátu, Tomáš Baťa, podstatu toho, čo bolo preňho ako podnikateľa najdôležitejšie, a to bol charakter ľudí, s ktorými spolupracoval. Od roku 1998 existuje aj Nadácia Tomáša Baťu, v ktorej pôsobí aj 31 – ročný Svidníčan Viktor Riško.

 

Firma Baťa bola založená v roku 1894

Spomínaný svetový podnikateľ dokázal vytvoriť z remesla priemysel. Bol spoločensky zodpovedným človekom a vlastencom. Na miestach, kde firma Baťa pôsobila, rozvíjal celospoločenské záujmy. Budoval občiansku vybavenosť miest, zdravotníctva, školstva, sociálnej starostlivosti, kultúry a športového zázemia. Ako sme sa dozvedeli od nášho rodáka, V. Riška, hodnotové nastavenie ľudí posudzoval Baťa podľa ich odvahy  meniť sám seba, vzdelávať sa a osobnostne rásť. Bol toho názoru, že človek, ktorý nie je schopný budovať sám seba, nemôže byť vzorom pre druhých. „Firma Baťa bola založená v roku 1894 súrodencami Baťovými  - Annou, Antonínom a Tomášom. V priebehu rokov sa podnikateľská činnosť rozrástla do desiatok odvetví naprieč svetovými kontinentami. Firma postupne začala exportovať celé továrne a zakladať vlastné priemyselné mestá,“ priblížil Viktor. 

 

Baťa v číslach

 

Viktor trávi čas aj priamo vo vile Tomáša Baťu

Svidníčan Viktor Riško vyštudoval marketing na Prešovskej univerzite v Prešove. Za tú dobu realizoval rôzne marketingové projekty. Už šesť rokov žije v Bratislave, no pôsobí aj v Zlíne, kde trávi polovicu svojho pracovného týždňa. „Tu si žijem svoj malý, veľký sen, pretože mám možnosť žiť priamo vo vile Tomáša Baťu, kde sa nachádza sídlo Nadácie Tomáša Baťu – NTB a tak byť súčasťou tohto inšpiratívneho československého odkazu svetového významu,“ prezradil. V oblasti komerčného marketingu pôsobil v spoločnosti GAS Família a Tatra banka, kde sa staral o stratégiu a komunikáciu značky pre segmenty Premium a Private banking. V súčasnosti je spoluzakladateľom otvorenej marketingovej platformy, ktorá realizuje full servisovú marketingovú podporu pre rôzne značky, momentálne je to napríklad starostlivosť o online marketing značiek Land Rover a Jaguar. „V rámci politického marketingu som úzko spolupracoval v prezidentskej kampani Andreja Kisku a v posledných krajských voľbách pre aktuálneho primátora Žiliny. Napriek tomu, že vo Svidníku nežijem, chcel som po sebe niečo zanechať. Spoločne s dobrým kamarátom, Janíkom Hirčkom a jeho bratom Mariánom, sme založili neziskovú organizáciu Dukla Destination. Mám za sebou však aj práce ako umývanie kuchynského náradia v hoteli The Gleneagle, ktoré som robil v nádhernom mestečku Killarney (Írsko). Žil som tam skoro dva roky a bola to jedna z mojich najkrajších etáp v živote. Prácu v zahraničí odporúčam každému. Oficiálne pracovať som však začal už ako 15 - ročný, keď som vypomáhal za barom v klube Holičstvo, neskôr na diskotéke v Béčku, a potom aj ako prevádzkový manažér podniku Infinity Music Club.“

 

„Niekedy som vedel len to, že Baťa a topánky...“

Nášho rodáka fascinuje príbeh T. Baťu už niekoľko rokov. Prvýkrát sa o ňom dozvedel, keď počas vysokoškolského štúdia, asi pred deviatimi rokmi, náhodne v noci sledoval reláciu Pod lampou. „Hosťami boli riaditeľ nadácie, Pavel Velev a vnučky Tomáša Baťu – Monica Bata Pignal a Rosemarie Bata Blyth. Dovtedy som vedel akurát tak, že Baťa a topánky, to je všetko. Po tejto relácii som si však uvedomil, že išlo o výraznú osobnosť nášho československého národa nie len v podnikateľskej oblasti, ale predovšetkým sociálnej,“ objasnil a dodal, že v spomínanú noc si povedal, že o tomto človeku by malo vedieť viac ľudí a inšpirovať sa ním.

 

Svidníčan je obchodným partnerom „baťovskej“ nadácie

Viktor sa okamžite rozhodol napísať e – mail do nadácie s ponukou organizácie prednášky pre študentov. A podarilo sa. „O niekoľko mesiacov som privítal riaditeľa nadácie v aule Prešovskej univerzity. Prednáška mala mimoriadny úspech a odvtedy som začal tejto téme, v rámci svojho voľného času, venovať viac pozornosti.  Nevenoval som sa jej však na profesionálnej úrovni. Moje aktivity boli zamerané na komerčný a politický marketing. Asi o štyri roky po konaní prednášky som v Bratislave zorganizoval konferenciu na tému duálneho vzdelávania pre vedenie spoločnosti Volkswagen Slovakia a Slovenskú Technickú univerzitu.“  Do programu zahrnul aj tému Baťovej školy ako inšpiráciu duálneho vzdelávania, ktorú prezentoval riaditeľ NTB. Tento systém výborne fungoval už vtedy. „Následne som po štyroch rokoch ukončil prácu v Tatra banke ako brand manager a rozhodol som sa venovať podnikaniu. Momentálne pôsobím ako obchodný partner NTB v rámci Československa.“

 

Nadácia podporuje i kultúru či vzdelanie

Príbeh vzniku NTB je spojený s vilou Tomáša Baťu. Jeho vila bola rodine vrátená po roku 1989. A v roku 1998 sa rozhodol syn Tomáša Baťa, Tomáš Baťa Junior, využiť tento priestor a založiť v nej nadáciu. Hlavným poslaním tejto nadácie je okrem zachovávania a šírenia baťovského odkazu aj rozvíjanie hodnôt v spoločnosti a podnikateľského ducha, vďaka ktorému sa stalo meno Baťa slávnym a svetovým. „Snažíme sa o to formou rôznych prednášok, vydávaním kníh a predajom školení v rámci projektu Akadémia Baťa. Vila je zároveň k dispozícii aj na komerčné využitia, či už firemné eventy alebo súkromné akcie, ako napríklad veľmi populárne svadby. Ako nadácia zároveň podporujeme projekty v oblasti kultúry, vzdelávania a začínajúcich podnikateľov formou grantového programu. Snažíme sa byť na vlne aktuálnych trendov a potrieb doby, preto aktuálne uvažujeme a diskutujeme, ako ešte viac priblížiť a dostať do povedomia Baťovský odkaz prostredníctvom digitálnych platforiem. Naša vízia je dostať filozofiu a princípy Tomáša Baťu do celého sveta a momentálne vidíme najväčší potenciál práve v realizovaní e – learningových školiacich produktov,“ zhrnul. Viac informácií o aktivitách a produktoch NTB si môžete prečítať na www.batova-vila.cz. Aktuálne novinky môžete sledovať aj na facebookovom profile: Nadace Tomáše Bati.

 

Obľúbená myšlienka od T. Baťu

Začínajúci podnikateľ a mladý „baťovec“ zo Svidníka má aj obľúbenú Baťovskú myšlienku o tvorivom duchu. „Rozvíjajte ho! Snívajte a podporujte svoju predstavivosť. Naučte sa vidieť svet inak a v jeho súvislostiach.“ Tomáš Baťa povedal, že: „Tvorivý duch je pre firmu to najcennejšie a všeobecne aj pre život jednotlivca to najdôležitejšie, pretože je zdrojom energie a šťastia. Naplňuje totiž dušu človeka.“

 

Baťovských desatoro tvorivého ducha:

Tvorivý duch je najcennejší živel v každom podniku. Bez neho sa totiž podnik stáva byrokraciou. Tvorivý duch je vzácny. Väčšinou je ho nedostatok. Ľudia uprednostňujú rutinu, ktorá im umožňuje vykonávať dennodennú prácu s menšou námahou. A takto sa z ľudí postupne stávajú automaty. Vždy je tu tendencia skĺznuť k jednotvárnosti. Netrápte sa kvôli tomu. Bojujte s tým. Podnik musí myslieť. Musí byť malou skupinou mysliacich ľudí. Musí poskytovať odmeny za premýšľanie a zlepšenie. Najživotnejšou povinnosťou každého vedúceho je udržovať a rozvíjať tvorivého ducha svojimi ľuďmi. Tvorivého ducha nepodporuje komandovanie a ovládanie. Tvorivý duch je podporovaný povzbudzovaním, rozvíjaním a cvičením. Tvorivosť je otázkou vôle a reakciou na zmenu. Nebojte sa zmien. Sami ich vyhľadávajte a zámerne sa im vystavujte. Inšpirujte sa od ostatných. Všímajte si svoje okolie a ľudí okolo vás. Učte sa od najlepších. Nikdy nepremrhajte príležitosť priučiť sa niečomu novému. Táto nová skúsenosť vo vás môže prebudiť doteraz nepoznané túžby a myšlienky. Nevyhýbajte sa novotám, vyhľadávajte ich! Tvorivému mysleniu je možné sa naučiť.

 

Autor: Gabriela Končitíková, projektová manažérka Nadácie Tomáša Baťu

       -pk-


Autor: redakcia

Tento članok bol vytačený z portálu Týždenníka Dukla, Centrálna 812/11, 089 01 Svidník, tel/fax: +421 54 7881741, mob 24hod: +421 911 665 600, redakcia@e-dukla.sk, www.e-dukla.sk