J. HIRČKO: „VERÍM, ŽE PROJEKT DUKLA DESTINATION POMÔŽE PODPORIŤ NÁŠ REGIÓN“

Ján Hirčko hovorí o projekte DUKLA DESTINATION, ktorý by mohol podporiť rozvoj cestovného ruchu v regióne.

Geografická poloha okresu Svidník, ľudové tradície a remeslá, krása okolitej prírody, sakrálne dedičstvo našich predkov a história bojov z 2. svetovej vojny predurčuje tento región k rozvoju cestovného ruchu. Toto boli slová poslanca Jána Hirčka, ktorý na poslednom Mestskom zastupiteľstve vo Svidníku odprezentoval ambiciózny projekt DUKLA DESTINATION. Ten by mohol pomôcť naštartovať cestovný ruch v meste Svidník a v jeho okolí. Čo ho viedlo pustiť sa do tak náročného projektu, sme sa opýtali v rozhovore.

 

Považujete potrebu prílivu financií do regiónu za kľúčovú?

Samozrejme. Uvedomme si, aký je dnešný stav. Najväčšia fabrika vo Svidníku SVIK, dovolím si povedať nahlas, vykorisťuje našich ľudí, lebo pracovných príležitosti je tu málo. Ich príjmy sú katastrofálne nízke a o praktikách zamestnávateľa už ani nehovorím. Časť štátnej správy, vedenie a hlavne ich kompetencie boli presunuté najmä do Prešova a pod. Vo Svidníku ostali pozície, ktoré vykonávajú nutnú potrebu výkonu štátnej správy. To iste platí aj pre niektoré iné inštitúcie. Niektorých malých podnikateľov zlikvidovali sieťové reťazce a s nimi pracovne miesta. Tie, ktoré vytvorili samotné reťazce sú chabá náplasť. A práve cez reťazce odchádzajú peniaze preč. Ak k tomu prirátam naše nákupy v Poľsku za lacnejším tovarom, čo sa ale pri tak nízkych príjmoch ľudom ani nemôžeme čudovať je logické, že to nepomáha rozvoju nášho lokálneho trhu. A tak, ako peniaze odchádzajú, musíme nájsť spôsob, ako to kompenzovať a dostať ich naspäť k nám. Verím, že projekt DUKLA DESTINATION pomôže podporiť náš región. Nie dnes, nie zajtra, ale skôr, či neskôr určite áno.

 

Na čo chcete hlavne potenciálnych návštevníkov prilákať?

Som presvedčený, že tento región určite má čo ponúknuť. Ak si uvedomíme čo všetko dokážu v zahraničí pod vplyvom dobrého marketingu predať, ako produkt, či atrakciu, tak náš priestor je na prezentáciu skutočne významných udalosti vojnovej histórie, vojnové exponáty, drevené kostolíky, múzea, skanzen a iné, priam stvorené ako lákadlo. Nezabúdajme, že to čo je pre nás, čo tu žijeme samozrejmosťou, je pre iných nepoznanou atrakciou. Toto musíme využiť.

 

Ako by podľa vás mala taká podpora regiónu vyzerať?

Človek, ktorý tu príde sa musí najesť, niekde prenocovať a chce zažiť niečo regionálne. Nebude to hneď zajtra, ale verím, že v prvom rade kvalitnou propagáciou sa vytvorí prirodzený tlak na potreby skvalitňovať služby v gastronómii, ale hlavne ubytovacích kapacítách. Nečakám, že sa tu od dnes začnú stavať hotely, ale skôr sa prispôsobia už nevyužívané a opustené domy, kde sa napríklad v dvojpodlažnom dome žije len na jednom poschodí. Druhé sa zo samostatným vstupom môže prispôsobiť návštevníkom. Toto môže fungovať aj po dedinách a podporí tak malé podnikanie. Takto to funguje v zahraničí. Samozrejme náš región má veľký potenciál návštevníkov prilákať aj vďaka našej svetoznámej pohostinnosti. Všetky zariadenia v rôznych kategóriách budú označené certifikátom DUKLA DESTINATION a zapojené do prezentovania ubytovacích kapacít v regióne. Takto by to malo fungovať aj pri iných službách.

 

V predošlej odpovedi ste priznali nedostatočnosť kvalitného ubytovania v meste ako aj v okolí. Nie je to dosť veľký hendikep v rozvoji cestovného ruchu?

Je, ako som už ale naznačil v predchádzajúcej odpovedi, budeme sa orientovať na prezentáciu a potrebu nakopnúť malé podnikanie cez malé ubytovacie kapacity. Dnes nikoho nepresvedčite, aby investoval množstvo financií do stavby hotela, či iného zariadenia s viacpočetnými izbami. Je to pre každého riziková investícia. O realizáciu podobnej stavby sa uchádzal môj brat ešte v roku 2013 a začiatkom roka 2014 aj dostali územné a neskôr stavebné povolenie. Ak si to bude situácia vyžadovať bude sa určite realizovať.

 

Región pod Duklou má určite čo ponúknuť. Sú ale tieto atrakcie, hlavne vojenské exponáty v reprezentatívnom stave?

Niektoré áno, niektoré nie. To by sme chceli zmeniť. Projekt DUKLA DESTINATION má vytýčené krátkodobé, strednodobé a dlhodobé ciele. Medzi krátkodobé je spustenie informačného centra a kvalitného webového portálu, na ktorom nájde turista o možnostiach v našom regióne všetko, čo ponúka. Pamiatky, aktivity, festivaly a pod. Medzi strednodobé ciele patrí vytvorenie a naviazanie silnej spolupráce medzi zúčastnenými stranami, samosprávami, Vojenským historickým ústavom, Ministerstvom kultúry, Ministerstvom obrany, aby sa našiel vo veľmi rýchlej dobe model, ako tie exponáty zrenovovať a zatraktívniť. Nemalo by to ostať len na starostoch, ktorý to dostali do správy.

 

Spomenuli ste krátkodobé a strednodobé ciele. Ktoré sú tie dlhodobé?

Za dlhodobé sme si vytýčili nájsť a vytvoriť miesto na voľnočasové aktivity pre všetkých ľudí nielen turistov, ale aj domácich pod názvom AKTIVITY KEMP DUKLA. Tam by mohli nájsť oddych a tráviť čas rodičia s deťmi v rôznom veku. Bolo by to miesto pre konanie kultúrno-spoločenských podujatí a teambuildingy pre rôzne firmy, ktoré by chceli stmeľovať svoj kolektív. AKTIVITY KEMP DUKLA, by bola zároveň unikátnou atrakciou svojho druhu. Keďže sú dnes veľmi vyhľadávané hlavne zážitkové formy vzdelávania, bolo by to ideálne miesto pre detské tábory. Deti by tam našli rozprávkový les, služby vojenského charakteru ako prekážková dráha, lanové centrum, autentické zákopy a iné. Celý tento areál bude evokovať atmosféru doby z 2. svetovej vojny.

 

Je to naozaj ambiciózny projekt. Kedy sa do toho pustite a predpokladám, že vzhľadom na náročnosť a dĺžku realizácie projektu nebudete v tom sám?

Práce na postupnej realizácii projektu DUKLA DESTINATION sú už v plnom prúde. Na časť otázky či som v tom sám odpoviem nie. Svoj tím ľudí predstavím až na oficiálnom otvorení infocentra. Prezradím však, že na projekte už dnes pracuje 7 ľudí a čo ma najviac teší je nás čoraz viac. Veľmi sa teším, že ma na ulici zastavujú ľudia a v obrovskej miere prejavujú podporu. Mnoho z nich chce tejto vízii veľmi pomôcť a úplne nezištne. Ako som už niekoľkokrát povedal projekt DUKLA DESTINATION je pre nás všetkých čo tu žijeme. Má ľudí spájať, nie rozdeľovať. Spájať hlavne tých, ktorým nie je naše mesto a celý región ľahostajný.

Autor: redakcia
Dukla Destination Dukla zažila boje Prvej i Druhej svetovej vojny. Svedči o tom i expozitúra Parku bojovej techniky vo Svidníku. Dreveny kostol Bodružal Pamätník na Dukle pripomína krutosti bojov, ktoré sa tu odohrali.
Vytlačiť článokVytlačiť článok
Komentáre
Nenašli sa žiadne komentáre.